De eerste week - Reisverslag uit Randburg, Zuid-Afrika van Sonja Aar - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Randburg, Zuid-Afrika van Sonja Aar - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

23 December 2014 | Zuid-Afrika, Randburg

Als ik terug denk aan de eerste week, dan is er ontzettend veel gebeurd. Zoveel dat alles opschrijven al een boek zou kosten. Nou, daar wil ik jullie niet mee vervelen, dus dan maar een paar hoogtepunten.
Allereerst zijn we op zondagochtend gearriveerd op het vliegveld van Johannesburg. We, dat zijn Dennis, Chava en ik. Dat Dennis in het vliegtuig zat, wist ik al. Die had ik ontmoet op Schiphol. Er zou, zo was me verteld ook nog iemand vanuit Nigeria naar ZA vliegen, maar dat was dus niet Chava. Chava had op het allerlaatste moment te horen gekregen dat ze met deze vlucht mee kon.
Na even zoeken vonden we de taxi chauffeur die ons naar het packpackers hotel zou brengen. Hotel is een groot woord, het zag er van buiten mooi uit, maar alles was oud en vervallen.
We kregen een kamer met stapelbed en een tweepersoons bed en omdat ik de oudste, ahum, van het stel ben, mocht ik van de andere twee het tweepersoons bed. Het stapelbed was zo gammel, dat als een van de twee omdraaide de ander er zowat uitviel.
Slapen betekende dus heel stil blijven liggen en hopen dat je 's morgens nog in je bed wakker zou worden.
's Middags hebben we de omgeving wat verkend. Daar was niet zo heel veel tijd voor, want op maandag werden we om 9 uur verwacht bij IBM.
We konden met de metro, maar dat betekende wel 2x 20 minuten uphill in de ochtend en 2x 20 minuten downhill in de avond. Eerst naar de metro toe en vanaf de metro naar het werk.
We hebben een paar keer een taxi genomen, omdat onze kuiten nog niet gewend zijn aan de heuvels.
Ondertussen ben ik in de pauzes en avonduren hard op zoek gegaan naar een wat permanenter onderkomen. Zo'n packpackers hotel zonder privacy is voor even niet erg, maar af en toe kunnen terugtrekken is toch wel prettig.
En binnen een week gevonden. De meesten van jullie zullen de foto inmiddels wel op facebook gezien hebben.
Ik woon sinds vrijdag avond bij Rene, een vrouw van mijn leeftijd die als freelancer voor een tv station werkt en vrij frequent naar het buitenland moet. Zij heeft een appartement op de begane grond met 3 slaapkamers waarvan ze er 2 verhuurt. En nu dus 1 aan mij. Ze gaf me allereerst de grootste slaapkamer, maar daar was de ontvangst van het internet zo belabberd, dat ik de volgende dag verhuisd ben naar de kleinere kamer.
Door de week is de andere kamer ook bezet. Deirdre woont dan ook bij ons. Ik heb haar 1 x heel kort ontmoet, ze is nogal graag op zichzelf.
Dan mijn werk. Elke dag moet ik eerst een half uur lopen naar de bus, die me op weer een kwartier lopen van het werk afzet. Alles bij elkaar loop ik elke dag 6 km. Wie had dat toch gedacht ;)))
Maar ik moet zeggen, het doet me wel goed. Ik kan mijn hoofd leegmaken en soms is dat wel nodig, want ik heb gemerkt hoe warmer het in een land is, hoe langzamer alles gaat. Nou, het lijkt echt soms alsof ik een ambtenaar geworden ben. De training, die 3 weken zou duren in eerste instantie is nu op de helft.........ik heb nog geen pc van dichtbij gezien. Heb nog geen gebruikersnaam, geen inlogcode. We hebben een communicatietraining achter de rug, die wel interessant en leerzaam was, maar sindsdien zijn we met mensen aan het meekijken die aan het wewrk zijn. En eerlijk gezegd, het zou zoveel handiger zijn als ons eerst de systemen uitgelegd zou zijn, waarmee we moeten werken. Maar wie ben ik om te klagen. We hebben nu korte dagen, van 9 tot 4.
Als we eenmaal aan het werk zijn, zullen we 9 uur per dag aan het werk zijn. Dus we nemen het er nog maar even van.
Ik ben al een paar keer gestart met een update, maar eerlijk gezegd maakt het lopen en het langzame tempo wel dat ik 's avonds moe maar voldaan mijn bed in kruip.
Er zijn een heleboel dingen anders in dit land. Ik heb me al vaak verbaasd:
Neem nou het internet. Ik als verslaafde aan facebook en diverse spelletje. Ik geloof dat ik zo'n 10 jaar terug in de tijd gezet word. Als Rene een film aan het downloaden is, waar ze zowat de hele avond en nacht over doet, kan ik geen contact meer krijgen met het internet :(
Iets anders waar ik totaal van op keek: Ik woon in een van de veiligste buurten van Groot Johannesburg, werk in de duurste wijk van heel Afrika, maar 's avonds in je eentje over straat lopen is vragen om moeilijkheden. Dat wordt je echt ten zeerste afgeraden. Dus op het moment dat ik moet gaan werken en tijden krijg waarin ik moet starten tussen 8 en 11 en klaar ben tussen 5 en 8 moet er toch echt een autootje komen.
Daar gaat m'n dagelijkse exercise!
Wat ik ook wel apart vond: als ik 's morgens naar de bus loop, staan er bij de bouwmarkt altijd mannen met bordjes: loodgieter, schilder, behanger. Ze verhuren zichzelf aan degene die in de bouwmarkt spullen heeft gekocht.
En het allerbelangrijkste: Ze kunnen hier een heerlijke latte maken!
Morgen lekker een korte dag.....bijna kerst. Wat we gaan doen, weet ik nog niet. Rene stelde voor er een dagje erop uit te trekken. En aangezien zij een auto heeft en ik niet, vind ik het helemaal prima. Ze vind het geweldig om haar gasten rond te rijden en dingen in de omgeving te laten zien en ik ga graag mee.

Oh ja, willen jullie dit aub niet op facebook delen? Ik geloof niet dat ik dingen schrijf die er niet op mogen, maar mijn collega's zijn al facebookvriendjes en ze hoeven niet te weten dat ik een blog schrijf. Ik weet dat er een like button ergens in dit blog zit, maar ik kan hem helaas niet weghalen.

En nu vind ik het wel weer ff genoeg. Ik ga lekker ff relaxen en een filmpje kijken (die ik gelukkig al gedownload had, toen ik nog ik Nederland was)

Ik wens iedereen die dit leest geweldig fijne kerstdagen en een gezond en vooral leuk, gezellig en goed 2015!!!!!


xxx

  • 23 December 2014 - 22:49

    Saskia :

    Ha die Sonja.
    Leuk om deze verhalen te lezen en wat een beleving.....
    Maar er iets van ook van de feestdagen

  • 24 December 2014 - 00:51

    Jan En Riki.:

    Was weer fijn wat van je belevenissen te lezen!
    Voor daar ook fijne dagen!
    Groeten.

  • 24 December 2014 - 09:36

    Clothilde:

    Hallo Sonja,
    Volgens mij heb ik dit jaar mijn lezen record gebroken dankzij jouw boeiend verhalen, kon ik ook zo schrijven!!
    Bij deze, ook prettige kerstdagen en alvast een gelukkige en gezond 2015.
    xxx

  • 24 December 2014 - 11:24

    Leonie:

    Hey Sonja,

    Wat een lang verhaal. Leuk om te lezen hoor. Lijkt me zo super daar! Je hebt volgens mij ook een te gek onderkomen gevonden. Is daar wel plaats voor een loge? ;)
    Ik wens je ook hele fijne dagen toe. Ik zal een pijl voor je omhoog schieten...

    knuf,

  • 24 December 2014 - 19:09

    Francien:

    Hoi Sonja.
    Leuk verhaal en fijn om te lezen dat je al een fijn onderkomen hebt gevonden.
    En al dat lopen op een dag is ook nooit weg ( goed bezig)
    Veel plezier met je nieuwe avontuur en fijne kerstdagen gewenst .

    Groetjes Francien
    xxx

  • 26 December 2014 - 12:41

    Miranda:

    Hey Sonja,

    Weer een gezellig, boeiend verhaal erg leuk om te lezen.
    Geniet er van.....

    Groetjes uit Herpen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Randburg

Zuid Afrika

Een jaar lang wonen en werken in Johannesburg

Recente Reisverslagen:

07 April 2015

Voorbij

14 Maart 2015

Voetbal en wild

16 Februari 2015

meer beessies

28 Januari 2015

Rustig

10 Januari 2015

Update
Sonja

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 9412

Voorgaande reizen:

14 December 2014 - 14 December 2015

Zuid Afrika

30 Augustus 2014 - 14 December 2014

De voorbereidingen voor Zuid Afrika

17 Oktober 2014 - 14 November 2014

Thailand

Landen bezocht: