weekendje weg - Reisverslag uit Randburg, Zuid-Afrika van Sonja Aar - WaarBenJij.nu weekendje weg - Reisverslag uit Randburg, Zuid-Afrika van Sonja Aar - WaarBenJij.nu

weekendje weg

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

04 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Randburg

Even terugkomen op het laatste verslagje: De kerstborrel van de Spar... niet aan te raden. Er zijn veel betere en weinig slechtere. Maar als er niks anders binnen handbereik is, is het al snel goed genoeg.
Na kerst en het daarop volgende weekend kwam er weer een korte werkweek. Donderdag 1 januari en vrijdag ook maar meteen vrij. Wij hadden "gewerkt" tijdens een ZA nationale feestdag en kregen daar een dag voor terug. Dat werd 2 januari dus.
Donderdag heb ik een dagje heerlijk genikst. Mijn favoriete hobby :). En op vrijdag heb ik een autootje gehuurd en ben naar Pretoria gereden. In de omgeving beestjes gekeken. Grote en kleine. Gevaarlijke en minder gevaarlijke. Ik had een kamer in een guesthouse geboekt dat gerund werd door Jeff. Een al wat oudere Engelse man, die een paar jaar geleden naar ZA gekomen is en daar in zijn eentje een guesthouse is gaan runnen waar maximaal 20 mensen kunnen verblijven. Het was een heel knus guesthouse en als het wat dichter bij het werk had gelegen en wat goedkoper was geweest, was ik vandaag nog verhuisd. Het gaf me een echt vakantiegevoel! Zwembadje in de tuin, gezellig zitje onder de Lapa.
Ik heb leuk gebabbeld met Jeff en hij nodigde me uit vooral een keer op de koffie te komen als ik in de buurt ben.
Ik heb in het weekend 2 nature reserves bekeken en genoten van de natuur en z'n beessies. Soort van voorpret voor als ik naar het Krugerpark ga. Wat waarschijnlijk nog wel een tijd zal duren, eerst maar eens wat geld gaan verdienen voordat ik alles opmaak.
Vanochtend, of eigenlijk zo tegen de middag ben ik via een omweg weer naar huis gereden. Die omweg bestond uit een bezoek aan een kabelbaan die me naar het topje van een berg bracht waar ik een prachtig uitzicht over de omgeving had. In eerste instantie had ik het idee gehad om eens lekker Pretoria in te gaan en de stad te gaan bekijken. Dit werd me sterk afgeraden. Op zondag zijn veel dingen gesloten en een vrouw alleen op straat is een makkelijk doelwit, vertelde Jeff me.
Ik moet zeggen dat vind ik wel lastig hoor. Dat je niet gewoon de straat op kan. Sowieso niet alleen als het donker is, maar dat je bepaalde gebieden ook nog eens moet mijden als het licht is. Maar ook daar zal ik op de duur wel aan gewend raken.
Dus als alternatief die kabelbaan naar de berg. En met een heerlijk zonnetje en 31 graden was dat absoluut geen straf. Ik heb daar heerlijk genoten van het uitzicht en nog even gesproken met een stel uit Schotland die hun zoon en schoondochter kwamen bezoeken die hier in ZA wonen. Ze waren blij de kou en nattigheid van Schotland achter zich te laten en te genieten van de warmte op hun o zo witte huid.
Op de terugweg naar huis ben ik nog even gestopt bij de molen waar ik vorige week met Rene ook al geweest was. In de winkel die erbij is heb ik fruit, yoghurt en melk gekocht. Vers van boeren uit de omgeving. Deze winkel heeft ook een Nederlandse afdeling, waar dropjes, beschuit, hagelslag en allerlei andere dingen te koop zijn. Ik heb me netjes gedragen en alleen een klein zakje drop gekocht. Meer niet.
Daarna nog een dik half uur in mijn gehuurde karke (lees superklein autootje) terug naar huis gereden.
Ik was nog niet binnen of het begon te regenen. Het leek erop alsof de regen heeft gewacht tot ik thuis was,zodat ie mijn weekend niet heeft verpest.
Morgen weer vroeg op en een dagje meekijken met de collega's die al wat langer in het vak zitten.
Truste.


  • 04 Januari 2015 - 21:28

    Saskia. :

    Ha Sonja nog de beste wensen voor 2015!!!

  • 04 Januari 2015 - 22:04

    Thea:

    Je hebt weer een leuk verslag geschreven. Jammer dat je bepaalde dingen niet kunt maar ja...als hun het zeggen dan zal het echt wel zo zijn. Je kunt niet anders dan je daar aan houden. Ach....voor je het weet ben je er aan gewent en ga je straks in Nederland ook niet meer de deur uit als het donker is :p
    Werk ze maar weer en tot het volgende verslag of appje.

  • 05 Januari 2015 - 02:23

    Ria En Jos:

    mooi verhaal Sonja. Wat ik me afvraag is, rijden ze daar links of rechts.
    Ik moet altijd erg wennen hier in Thailand.
    Lijkt me inderdaad lastig dat je als vrouw steeds bedacht moet zijn op waar en wanneer je ergens loopt.
    De moeders daar moeten ook nog leren dus hoe ze hun kinderen belangrijke zaken bij moeten brengen;;
    Zeg niet tegen je dochters dat zij thuis moeten blijven. Maar leer je zoons dat zij zich moeten gedragen.

  • 05 Januari 2015 - 11:18

    Sonja:

    Ze rijden hier links, zoals in Thailand en ik moet zeggen dat het me erg meegevallen is.
    De armoede is hier gigantisch en vrouwen zijn een makkelijk slachtoffer voor overvallen. Dat is en van de redenen waarom je hier zo gewaarschuwd wordt. De andere is natuurlijk overduidelijk. En ja ouders zouden hun zoons moeten leren dat zij zich gedragen..... Maar of dat hier helpt. Ik betwijfel het ten zeerste.

  • 05 Januari 2015 - 14:40

    Miranda:

    Hoi Sonja,

    De beste wensen voor 2015, maar zo te lezen begint dat aardig goed!!
    Weer een mooi verhaal met leuke belevenissen.
    Ik wacht weer op de volgende.....

    groetjes Miranda en de rest




























  • 05 Januari 2015 - 16:19

    Riki En Jan.:

    Weer een mooi verhaaal, we genieten er iedere keer van.
    Nu weer wachten op de volgende. groetjes

  • 05 Januari 2015 - 22:52

    Leonie:

    hey die Son,

    Onderneem je die reizen helemaal in je uppie? Knap hoor, maar klinkt super gezellig. Je ontmoet mensen van allerlei nationaliteiten.... en....... mooie beesies
    knuf

  • 07 Januari 2015 - 19:04

    Annelize:

    hallo Sonja

    Nog de beste wensen voor 2015. Maar als ik je verhalen lees wordt 2015 een super jaar voor jou met heel veel leuke ervaringen. laten we inderdaad niet te lang bij de mogelijke gevaren stil staan die zouden kunnen gebeuren.
    Maar ga het niet opzoeken aub.

    Groetjes uit het koude Nederland.....

  • 09 Januari 2015 - 16:33

    Francien:

    Hoi Sonja
    Weer een leuk geschreven verslag , jammer dat je wel wat in je bewegingsvrijheid beperkt bent maar zoals je schrijft ,dat went ook wel weer.
    Het weer maakt wel heel wat goed en ook de nieuwe mensen die je daar ontmoet is natuurlijk erg interessant .
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt dus houden zo .

    groetjes Francien.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Randburg

Zuid Afrika

Een jaar lang wonen en werken in Johannesburg

Recente Reisverslagen:

07 April 2015

Voorbij

14 Maart 2015

Voetbal en wild

16 Februari 2015

meer beessies

28 Januari 2015

Rustig

10 Januari 2015

Update
Sonja

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 9488

Voorgaande reizen:

14 December 2014 - 14 December 2015

Zuid Afrika

30 Augustus 2014 - 14 December 2014

De voorbereidingen voor Zuid Afrika

17 Oktober 2014 - 14 November 2014

Thailand

Landen bezocht: